Programowanie bez komputera.
Prowadzący
Michał Lisicki
Małgorzata Skura
Miejsce szkolenia
Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości Sp. z o.o.
ul. Woronicza 15 lokal 100, 02-625 Warszawa
Termin
16 marca 2019 r.
(poniedziałek)
Godziny
10:00 - 14:20
Koszt
180 zł
Czas trwania
5 godzin dydaktycznych
ADRESACI SZKOLENIA:
Nauczyciele klas I-III oraz wszystkie zainteresowane osoby.
Uwaga! Placówka Kształcenia Ustawicznego Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości jest wpisana do Rejestru Instytucji Szkoleniowych (RIS) pod numerem ewidencyjnym: 2.14/00260/2017 oznacza to możliwość finansowania szkoleń dla osób bezrobotnych przez Urząd Pracy.
CEL SZKOLENIA:
- zapoznanie ze specyfiką myślenia matematycznego, szczególnie w zakresie orientowania się w przestrzeni, klasyfikowania, myślenia przyczynowo - skutkowego oraz myślenia przez analogię;
- zapoznanie z zagadnieniami z programowania „bez komputera“, które można wykorzystać w edukacji matematycznej;
- prezentacja pomysłu wykorzystania programowania „bez komputera“ do organizowania dzieciom zajęć z edukacji matematycznej.
PRZEWIDYWANE EFEKTY:
- uczestnik zna i dostrzega typy myślenia potrzebne do poradzenia sobie z zadaniami z programowania;
- uczestnik potrafi zorganizować uczniom doświadczenia w zakresie rozumienia, analizowania i rozwiązywania problemów
- uczestnik potrafi skorelować treści z zakresu edukacji matematycznej oraz programowania;
- uczestnik potrafi przeprowadzić zajęcia z „programowania bez komputera“ w integracji z edukacją matematyczną;
- uczestnik potrafi przygotować uczniów do programowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych
PROGRAM SZKOLENIA:
BLOK 1: Możliwości zastosowania zagadnień z zakresu programowania „bez komputera“ do rozwijania u uczniów ważnych pojęć i umiejętności z matematyki.
- Jakie umiejętności z matematyki można rozwijać na zajęciach „programowania bez komputera“? (orientacja w przestrzeni, rytmy, klasyfikacja, myślenie przyczynowo - skutkowe, pojęcia geometryczne, liczenie, rachowanie zadania z treścią).
- Jak poradzić sobie z trudnymi sytuacjami edukacyjnymi, które wynikają z łączenia zakresów edukacji matematycznej z programowaniem: czy „do góry“ to zawsze „do góry“, a „do przodu“ to zawsze „do przodu“.
- Związek między rozwojem myślenia matematycznego i umiejętności matematycznych a kompetencjami dziecka w zakresie programowania.
BLOK 2: W jaki sposób zagadnienia z programowania integrować z treściami z zakresu edukacji matematycznej?
- Rozkładanie złożonych działań na proste elementy składowe.
- Algorytmy: rozpoznawanie algorytmów w codziennym życiu; tworzenie prostych algorytmów działań; algorytmy sekwencyjne (bloki działań, bloki ruchów).
- Kodowanie: posługiwanie się umownymi kodami.
- Programowanie: kodowanie prostych algorytmów.
- Debugowanie: szukanie błędów w zaprogramowanych działaniach.
- Pętle: łączenie powtarzających się działań w zestawy.
- Warunkowanie: wprowadzanie warunków do algorytmu (jeśli A, to …, jeśli B to …).
BLOK 3: Przykłady praktycznego zastosowania zagadnień z programowania „bez komputera“ do rozwijania u uczniów umiejętności posługiwania się pojęciami matematycznymi
- Przykłady zadań, które rozwijają umiejętność orientowania się w przestrzeni, opisywania oraz kodowania kierunku ruchu.
- Przykłady zadań, które rozwijają umiejętność klasyfikowania oraz kodowania sposobu uporządkowania obiektów.
- Przykłady zadań, które rozwijają umiejętność posługiwania się liczbami naturalnymi w różnych aspektach.
- Przykłady zadań, które rozwijają myślenie przyczynowo - skutkowe, myślenie przez analogię.
- Przykłady zadań, które rozwijają umiejętność opisywania kształtów oraz wnioskowania o efektach przekształceń geometrycznych.
KONTAKT W SPRAWIE SZKOLENIA:
Monika Głębicka
m.glebicka@cwro.edu.pl
UWAGI:
Dla zainteresowanych lista adresów noclegowych w Warszawie, o różnym standardzie (hotele, schroniska młodzieżowe, hostele. Wyboru i rezerwacji prosimy dokonać indywidualnie.