Muzykoterapia - profilaktyka i terapia muzyczna. Mobilna Rekreacja Muzyczna (MRM)
Szkolenie Certyfikowane
NAJBLIŻSZE TERMINY:
05-06.10.2024 r.
(sobota, niedziela)
PROWADZĄCY:
Maciej Kierył -
Lekarz anestezjolog- muzykoterapeuta (1980r. St.Mt. Akademia Muzyczna Wrocław). Stosował Muzyczną Premedykacje przedoperacyjną nieprzerwanie w latach 1970-2014 w salach operacyjnych Centralnego Szpitala Kolejowego. Autor Mobilnej Rekreacji Muzycznej (MRM 1976 r.) - metody terapeutycznej wg Światowej Federacji Muzykoterapii, jednej z dwu najpopularniejszych w Polsce. Dr Kierył MRM testował m. inn. w -DPS Wa-wa Międzylesie (1976-95r.), w Klubie Anonimowych Alkoholików (1980-85r.), w Centrum Zdrowia Dziecka (1985-2012 r.). Autor prowadzi szkolenia warsztatowe od 1986r. (w CWRO od 2011r., gdzie przeszkolił łącznie około 1000 osób, prezentował MRM w 70 placówkach pedagogicznych i medycznych (1987-2023 r.), dokumentuje audiovideo i udostępnia swą działalność (1972-2023 r.). Autor książek - MRM (1995 r.), Elementy profilaktyki i terapii muzycznej (2004 r.), Apteczka (2004 r.), 6 kaset magnetofon, płyty (1995 r. ), CD - MRM, Reelax, Not only Mozart (2004 r.). Były wykładowca Wydziału Muzykoterapii Akademii Muzycznej w Łodzi i członek Ogòlnopolskiej Rady Muzykoterapetòw (2000-2007) r. Wraz z prof. Martą Gozdecką wspòłtwórca Koncertu Rekreacyjnego (1986 r.). Popularyzator medialny (250 autorskich audycji radowych) w "Czwórce" Polskie Radio.
Martyna Myśkiewicz - Magister Edukacji Wczesnoszkolnej i Przedszkolnej oraz Terapii Pedagogicznej Ze Wspomaganiem Rozwoju Dziecka Zdolnego. Absolwentka Uniwersytetu Warmińsko- Mazurskiego w Olsztynie. Autorka piosenek dla dzieci, aktualnie nauczycielka w prywatnym przedszkolu w Warszawie oraz instruktorka dodatkowych zajęć umuzykalniających dla dzieci Metodą Mobilnej Rekreacji Muzycznej. Swoją pracę zawodową łączy z pasją do muzyki, którą dzieli się z innymi na swoim profilu- Etiuda Mobilnej Rekreacji Muzycznej Martyna Myśkiewicz.
KOSZT:
690 zł.
MIEJSCE SZKOLENIA:
Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości Sp. z o.o.
ul. Woronicza 15 lokal 100
02-625 Warszawa
CZAS TRWANIA:
15 godzin dydaktycznych
sobota: 10:00 - 18:00
niedziela: 10:00 - 15:00
ADRESACI SZKOLENIA:
Osoby pracujące z dziećmi, młodzieżą, dorosłymi (pedagodzy, psycholodzy, wychowawcy) oraz wszystkie pozostałe osoby zainteresowane tym tematem.
UWAGA!
Wszyscy uczestnicy szkolenia proszeni są o przyniesienie ze sobą harmonijki ustnej (organków) oraz jeśli sobie życzą dodatkowo innego małego instrumentu: fletu lub małych klawiszy. Nie wymagamy umiejętności gry na instrumentach.
OPIS:
Celem szkolenia jest przygotowanie do samodzielnego prowadzenia zajęć profilaktyczno-edukacyjnych Mobilnej Rekreacji Muzycznej w zależności od zmiennych zachowań grupy.
Uczestnicy, oprócz zaświadczenia o uczestnictwie w szkoleniu, zgodnego z wymogami Ministerstwa Edukacji i Nauki otrzymają także Certyfikat Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości*, potwierdzający zdobycie umiejętności do prowadzenia zajęć metodą Mobilnej Rekreacji Muzycznej.
Uczestnik zdobędzie praktycznie uprawnia do przeprowadzenia 45 min. zajęć składających się z 25 emocjonalnie uporządkowanych ćwiczeń: ruchowych, perkusyjnych, wokalnych, parateatralnych, plastycznych, wizualizacyjnych, oddechowych i relaksacyjnych stymulowanych muzyką służebną do tych ćwiczeń, improwizowaną na harmonijce ustnej (flet, klawisze) i odtwarzaną (CD) ocenianą aktywizująco lub relaksacyjnie.
Nauka uproszczonego, służebnego muzykowania na harmonijce odbywa się w trakcie szkolenia.
Uruchomiona i uświadomiona kreatywność uczestnika ma na celu oprócz wzbogacenia warsztatu pracy wykorzystanie Jego umiejętności do prowadzenia zajęć rekreacyjnych w świetlicach, ośrodkach pobytu dziennego, Domach Kultury, a także przygotowuje do działalności prywatnej.
Prowadzący zapewnia posiadaczom Certyfikatu możliwość konsultacji telefonicznej i e-mailowej również po zakończeniu szkolenia.
Sposób szkolenia, otrzymane materiały, skorygowanie umiejętności werbalnych oraz wsparcie prowadzącego ułatwiają przygotowanie prelekcji o ”Wykorzystaniu muzyki dla zdrowia” , pokazu krótkich przerywników śródzajęciowych (odreagowanie, oddech, mini relaks) i innych form popularyzacyjnych indywidualne działania antystresowe. Demonstrując prawidłowy sposób wykonywania różnorodnych ćwiczeń stosujący MRM poprawia również swoją sprawność, co zmniejsza uczucie zmęczenia, utrwala odruchy prozdrowotne i zapobiega wypaleniu zawodowemu.
CEL SZKOLENIA:
- Nauczenie wykorzystania muzyki w pracy pedagoga (pedagoga specjalnego, terapeuty, animatora działań kulturalnych). Kształcenie umiejętności dydaktycznych – ABC MRM „krok po kroku”.
- Wzbogacenie warsztatu pedagoga o technikę ułatwiającą pracę w grupach integracyjnych.
- Wczesne diagnozowanie i korekta nieprawidłowych zachowań (logopedycznych, postawy ciała, podwyższonego poziomu lęku, nadpobudliwości).
- Uwrażliwienie kulturowe (związki muzyki z plastyką, poezją, tańcem).
- Nauka łatwych działań muzycznych (muzykowanie ciałem – klaskanie, tupanie, oklepywanie, instrumentarium Carla Orffa, małe instrumenty melodyczne –organki, flet, mini-organy, hobby muzyczne – taśmoteka, płytoteka).
- Eko – muzyka (dźwięki natury, fotografie natury, zajęcia w terenie, malowanie muzyki, wygrywanie kolorów, muzyka etno).
- Kształtowanie prozdrowotnych odruchów stymulowanych muzyką (prawidłowe oddychanie, korekta postawy ciała – rozciąganie, wczesne odreagowanie, nauka różnych form relaksu, wartości CISZY, nauka empatii i tolerancji muzycznej, aktywność życiowa, samoocena).
- Hobby muzyczne – jeden z czynników zapobiegających uzależnieniom i chorobom psychosomatycznym.
- Nauka świadomych form odreagowania i odpoczynku przy muzyce.
- Muzyka w ciągu doby (poranek, praca umysłowa, fizyczna, posiłek, samochód, noc, uroczystości).
- Psychoprofilaktyka pracy pedagoga (fizjologiczne sposoby odreagowania zapobieganie zespołowi „wypalania się” gimnastyka funkcjonalna).
- Werbalna popularyzacja profilaktyki muzycznej, pogadanka - pokaz pt: "Jak wykorzystać muzykę dla zdrowia" dla grup zawodów pedagogicznych, medycznych, zainteresowanych - w trzech grupach wiekowych.
- Adaptacja MRM przy zmianach grup odbiorców np. przedszkole/przedszkole integracyjne, osoby niepełnosprawne: chodzący/unieruchomieni.
- Adaptacja lokalnej muzyki ludowej.
- Kreatywna rola pedagogów we wzbogacaniu MRM - jak wykorzystać własne talenty aby stworzyć swoją adaptację MRM.
- Sposoby radzenia sobie ze stresem zawodowym, znaczenie MRM w samorozwoju.
PROGRAM SZKOLENIA:
Umiejętności praktyczne:
- Ocena napięć psychofizycznych w grupie (grupa otwarta, oporowa, bierna).
- Korekta hałasu muzycznego (szkoła, internat, ośrodek, odrabianie lekcji).
- Podstawowy warsztat animatora muzycznego (głos, postawa, kaseta uniwersalna Relaks/Aktywizacja, umiejętności stosowania R/A, małe instrumenty muzyczne).
- Przerywniki śródzajęciowe (oddechowe, odreagowujące –rytmizujące, relaksacyjne, uwrażliwiające).
- Dozowanie ruchu i muzyki w zależności od stopnia sprawności.
- Prowadzenie RELAKSU (krótki, średni, długi).
- Przydatność działań muzycznych dla pedagoga, psychologa, logopedy, kinezyterapeuty.
- Edukacja rodzinna (integracja rytmiczna, „muzyka dzieci”, tradycja, wspieranie).
- Zabawowe przekazywanie ćwiczeń prozdrowotnych.
- Minimum umiejętności muzycznych (wyklaskiwanie rytmu marszowego, akceptacja rytmiczna, modulowanie głosu, nucenie, koordynacja ruchu, rytmu, głosu, obsługa magnetofonu, muzyka wspierająca (organki, flet).
- Podstawy łatwej techniki Profilaktyki i Terapii Muzycznej – Mobilnej Rekreacji Muzycznej.
Umiejętności teoretyczne:
- Profilaktyka muzyczna – Muzykoterapia. Podobieństwa. Różnice.
- Rodowody muzykoterapii (plemienny, biblijny, antyczny).
- Teorie leczniczego działania muzyki (psychologiczna, PS. Fizjologiczna, itd.).
- Droga dźwięku. Wpływ muzyki na SOME i PSYCHE.
- Indywidualny odbiór muzyki. Gust.
- Wzmocnienie efektu działania muzyki (informacja, sugestia, trening, ruch, itp.).
- Rodzaje stosowanej muzyki:
a)emocje
b)rodzaj – styl
c) moda - Bodźce jednoznaczne emocjonalnie.
- Adaptacja umiejętności muzykoprofilaktycznych do potrzeb GRUPY (NPSP, intelekt., NPS. Ruch., nadpobudliwość, lęk).
- Pozaartystyczne wartości muzyki (patriotyzm, historia, geografia, elektronika).
- Negatywne skutki działania muzyki (hałas, szowinizm muzyczny, zmienna moda).
- Wartości i wady modnej muzyki młodzieżowej.
- Korzyści działań muzykoprofilaktycznych dla logopedy, psychologa, pedagoga specjalnego. Współpraca.
- Muzyczne przysposobienie do terapii.
Szanowni Państwo, Uprzejmie polecamy szczególnie zainteresowanym osobom zapoznanie się przed szkoleniem z metodą MRM na stronie doktora Macieja Kieryła tutaj.
KONTAKT W SPRAWIE SZKOLENIA:
e-mail: szkolenia@cwro.edu.pl lub telefon 579-751-245
Cena szkolenia obejmuje: uczestnictwo w zajęciach, przerwę kawową, materiały szkoleniowe, zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.
UWAGI:
Rezygnacje przyjmujemy pisemnie nie później niż na 5 dni roboczych przed terminem szkolenia. Brak płatności nie jest jednoznaczny z automatyczną anulacją zgłoszenia. Po tym terminie obciążamy Państwa kosztami uczestnictwa w wysokości 100 % ceny.Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.
Dla zainteresowanych lista adresów noclegowych w Warszawie, o różnym standardzie (hotele, schroniska młodzieżowe, hostele). Wyboru i rezerwacji prosimy dokonać indywidualnie.
Uwaga! Placówka Kształcenia Ustawicznego Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości jest wpisana do Rejestru Instytucji Szkoleniowych (RIS) pod numerem ewidencyjnym: 2.14/00195/2021 oznacza to możliwość finansowania szkoleń dla osób bezrobotnych przez Urząd Pracy.
#Muzykoterapia #MRM #ProfilaktykaMuzyczna #TerapiaMuzyczna